Zeta

  • Varumärkeskommunikation
  • Film/Print

Vårt samarbete med Zeta började 2014. I konkurrens med butikernas egna märkesvaror behövde Zetas identitet stärkas. Grunden lades i ett övergripande varumärkesarbete, där vi valde att sätta fokus på familjeföretagets italienska ursprung med konceptet "Från en familj där mat är kärlek". Samtidigt valde vi att använda tre kärnvärden i italiensk matlagning – tradition, passion och enkelhet – som ledord för både kommunikation och design.

Historien om Zeta börjar med Fernando Di Luca, som föddes och växte upp i den lilla kuststaden Fano, strax söder om Rimini i Italien. 1961 tog Fernando, nyutexaminerad och äventyrslysten, sin Lambretta och lämnade Fano för Sverige. På pakethållaren fick inte mycket bagage plats; istället var hela hans själ fylld av hemlandets smaker, recept och måltidskultur. I vår kommunikation använder vi den här berättelsen som grund för att ge konceptet liv.